Het nieuwe Good Growth Plan is gelanceerd

Uit een wereldwijd onderzoek onder grootschalige telers in de VS, Frankrijk, China, Brazilië, India en heel Afrika voor Syngenta Group bleek dat 72% zich zorgen maakt over de impact die klimaatverandering zal hebben op gewasopbrengsten, diergezondheid en hun vermogen om zaken te doen gedurende de komende vijf jaar.

Overal hebben telers te maken gehad met een ongeëvenaarde omwenteling als gevolg van de Covid-19-pandemie. Uit een afzonderlijk onderzoek onder Europese telers gaf 46% aan dat hun bedrijven aanzienlijk waren getroffen door de coronaviruspandemie. 53% zei echter dat klimaatverandering nog steeds het meest urgent is en 63% was het ermee eens dat klimaatverandering de komende vijf jaar een grotere impact op hun bedrijf zal hebben dan Covid-19.

De Syngenta Group heeft vandaag haar nieuwe Good Growth Plan gelanceerd, waarbij de strijd tegen klimaatverandering en verlies aan biodiversiteit centraal staat in het herstel van de landbouw van de economische en sociale effecten van de Covid-19-beperkingen.

Het nieuwe Good Growth Plan doet gedurfde nieuwe toezeggingen om de ecologische voetafdruk van de landbouw te verminderen en om telers te helpen omgaan met de extreme weerspatronen als gevolg van klimaatverandering.

Erik Fyrwald, Chief Executive Officer bij de Syngenta Group: “Sinds de lancering zijn de principes en doelstellingen van het Good Growth Plan diep verankerd in de manier waarop we zaken doen bij Syngenta. Dit plan was natuurlijk nog maar het begin.”

“De coronaviruspandemie heeft de kwetsbaarheid van het landbouwecosysteem aan het licht gebracht. Net als een pandemie, is klimaatverandering een enorme bedreiging die we moeten aanpakken voordat het te laat is. Nu de economie en de landbouw weer gaan opbouwen met de geleidelijke versoepelingen van de Covid-19-beperkingen, moeten we een herstel voor boeren ondersteunen waarbij we de strijd tegen klimaatverandering en verlies aan biodiversiteit centraal stellen.”

Uit het onderzoek van Ipsos MORI voor Syngenta Group bleek dat meer dan 4 van de 5 ondervraagde telers van mening was dat klimaatverandering op zijn minst enige invloed had op hun vermogen om voedsel te verbouwen en de meeste (59%) waren van mening dat de vermindering van de uitstoot van broeikasgassen hun bedrijven financieel stabieler of concurrerender zou maken.

Syngenta Group kondigt vandaag aan dat zij alle doelstellingen van het in 2013 gelanceerde Good Growth Plan  heeft bereikt of overschreden, waaronder het herstellen van meer dan 14 miljoen hectare landbouwgrond van de rand van degradatie en het vergroten van de biodiversiteit op meer dan 8 miljoen hectare landbouwgrond

In het nieuwe Good Growth Plan zet Syngenta Group zich in om tegen 2025 $2 miljard te investeren in duurzame landbouw en om jaarlijks twee technologische doorbraken op de markt te brengen. De specifieke verplichtingen in het nieuwe plan zijn onderverdeeld in vier gebieden: 

• Versnel innovatie voor boeren en natuur    

• Streven naar CO²  neutrale landbouw    

• Mensen helpen veilig en gezond te blijven    

• Samenwerken voor impact    

Dit omvat een toezegging om de CO² uitstoot van haar activiteiten tegen 2030 met 50% te verminderen om de doelstellingen van het klimaatakkoord van Parijs te ondersteunen. De inzet van Syngenta is gevalideerd en onderschreven door het Science Based Targets-initiatief (SBTi). Syngenta Group ondertekende onlangs ook de inzet van SBTi om een wereldwijde temperatuurstijging van meer dan 1,5 graden te voorkomen.

Alexandra Brand, Chief Sustainability Officer bij Syngenta Group, zei: “Als we met telers praten, zien we dat zij als eersten worden geraakt door klimaatverandering en verlies van biodiversiteit. Nu kunnen de Covid-beperkingen ook langdurige gevolgen hebben voor de voedsel- en landbouwsector.”

"De aanzienlijke investeringen in innovatie in het nieuwe Good Growth Plan zijn nodig om klimaatverandering aan te pakken en te zorgen voor een voedselsysteem dat in harmonie is met de natuur."

Een voorbeeld waaruit blijkt hoe groot de inzet van Syngenta Group is, is de aankondiging van een samenwerking met het Solidaridad Netwerk . Het doel is om duurzame oplossingen op grote schaal te implementeren die boerengemeenschappen in staat stellen voedselzekerheid te bereiken in een aantal ontwikkelingsregio's. Een van die projecten is gericht op koffie in Colombia, dat als doel heeft kleine boeren te helpen hun inkomen met 25% te verhogen door de koffiekever aan te pakken. 

Heske Verburg, Managing Director van Solidaridad Europe , zegt: “Wij vinden dat duurzame landbouwproductie de norm moet zijn. Onze samenwerking met Syngenta is bedoeld om boeren in ontwikkelingslanden te ondersteunen om hun levensonderhoud te verbeteren en tegelijkertijd in evenwicht met de natuur te produceren. De producten van Syngenta zijn een dagelijkse realiteit voor veel boeren over de hele wereld, onze samenwerking zal belangrijke inzichten opleveren voor het bereiken van duurzame productie op grote schaal.''

Dit is een aanvulling op een reeds gevestigd partnerschap met The Nature Conservancy dat in oktober 2019 is aangekondigd voor het Reverte-project in Brazilië, met als doel om de komende 5 jaar 1 miljoen hectare aangetaste landbouwgrond te regenereren.

Jennifer Morris, Chief Executive Officer bij The Nature Conservancy: “Klimaatverandering en verlies van biodiversiteit, in combinatie met de groeiende vraag naar voedsel, zetten de planeet steeds meer onder druk en tasten de productiviteit en veerkracht van de landbouw en visserij over de hele wereld aan. De effecten van COVID-19 maken het nog urgenter om deze uitdagingen aan te pakken. Om deze verontrustende realiteit te kunnen omkeren, moet in verschillende sectoren worden gewerkt aan slimme, schaalbare oplossingen die een toekomst garanderen waarin mens en natuur gedijen. TNC erkent de rol die producenten over de hele wereld hebben bij het bouwen aan oplossingen en is verheugd om samen te werken met Syngenta Group bij het ambitieuze streven naar een voedselsysteem dat werkt in samenwerking met de natuur. ”