Koen De Weerdt, zaakvoerder Tomaver, over Buvena | Syngenta Belgie

Koen De Weerdt, zaakvoerder Tomaver, over Buvena

Glasgroenten
28.06.2019

Koen De Weerdt, zaakvoerder Tomaver, steekt zijn voorkeur voor het ras niet onder stoelen of banken.

Hier bestaat geen twijfel over. Bij Tomaver in Onze-Lieve-Vrouw-Waver telen ze tomaten. “Vleestomaten”, vertelt Koen De Weerdt, zaakvoerder van Tomaver. Samen met zijn echtgenote Anja Verdonck heeft hij het bedrijf sinds begin 2019 van zijn schoonvader overgenomen en er een vennootschap van gemaakt. Feit is dat Koen alleszins een gedreven zaakvoerder is aan het hoofd van een indrukwekkend tomatenbedrijf. Ruim 4 hectaren aan serres met daarin een ras waarover hij meer dan tevreden is: Buvena.”

Koen de Weerdt - Buvena Teler

“Het ras heeft een valse start gehad een paar jaar geleden, maar eerlijk is eerlijk, dat is intussen verleden tijd. Buvena lost meer dan zijn verwachtingen in”, begint Koen zijn betoog. “Syngenta heeft heel goed ingegrepen bij de problemen die er bij het begin waren. Vorig jaar hebben we eerst 12.000 m2 kas gevuld met Buvena, dit jaar de volle 4 hectaren. Dus een beter antwoord kan ik niet geven als je mij vraagt of ik tevreden ben.”

De voordelen geven de doorslag

Buvena past perfect in het Baronsegment. “Er is niet zoveel aanbod meer in dat segment en het is een segment dat wel gegeerd is door de veilingen, en dus de consument. Een stevige, lekkere vleestomaat gaat er altijd in. Buvena presteert goed in dat segment en zoals gezegd zijn er niet veel alternatieven. Of toch niet die ik prefereer als teler. Het ras heeft het voordeel dat het zich ook in een lagere kas laat zetten. Onze serre van 12.000 m2 is een oudere kas en dus niet zo hoog. En toch presteert Buvena daar optimaal. Bovendien het is een ras dat weinig arbeidsintensief is. Dat is vandaag geen onbelangrijke troef. Ik moet je zeker geen tekening maken bij de loonkosten en als je weet dat de prijzen van de tomaten vandaag zwaar onder druk staan, is dat een enorm voordeel.”

Teeltwijze speelt een cruciale rol

Ook al is Koen zeer tevreden over het ras toch speelt de teeltwijze ook een belangrijke rol in dat rendement. “Ik ben ervan overtuigd dat die teeltwijze cruciaal is. Buvena is op zijn best als je je teeltwijze hierop aanpast. Persoonlijk ben ik nogal voorstander van het toepassen van een voornacht. In een korte periode brengen we de kas terug naar een temperatuur van zo’n 15°C. Ik weet dat niet al mijn collega’s dezelfde mening toegedaan zijn, maar ik wel. Ik vind dit een goede teeltmethode en blijkbaar het ras Buvena ook.” (lacht)

Koen de Weerdt - Buvena Teler

Koen laat zijn planten één op één geënt getopt leveren. “Geen extra stengel voor mij. Dit levert misschien minder vruchten op, maar de vruchten die ik heb zijn wel zwaarder. Dat bewijst het gewicht. Belangrijk is dat je een goede start neemt met je planten. Die komen hier binnen als ze 50 cm hoog zijn en dan is het aan ons om ervoor te zorgen dat ze in de beste omstandigheden kunnen groeien. Op die manier neem je al meteen een voorsprong en de rest daar zorgt het ras Buvena voor."

Voor mij is het een zekerheid: ook al begon het met wat aarzeling, vandaag staat Buvena voor mij voorop. Daar bestaat geen twijfel over.