You are here

Heden en toekomst van de tomatenconsumptie

Glasgroenten
22.03.2018

Syngenta medewerkers, producenten, handelsbedrijven, marketingorganisaties en retailers van 18 landen ontmoetten elkaar in Almeria om de laatste trends in de consumptie van tomaten te bespreken.

Europese experts uit de sector en marketingkundigen presenteerden hun visie op hoe dit product te profileren, bij nieuwe en toekomstige consumentenbehoeftes.

Het eerste onderwerp op de agenda was e-marketing, het snelste groeiende segment. De chinese markt consumeert 50% van de totale groente- en fruitproductie. Volgens Pierre Escodo, directeur van magazine Eurofresh: “Chinese consumenten hebben meer vertrouwen in import dan in lokale producten, door een hogere voedingsveiligheid. Een voorbeeld van een e-handelsbedrijf gespecialiseerd in top-kwaliteitsproducten is Chunbo.com, wat rassen met nieuwe smaken aanbiedt.”

Er staan grote veranderingen aan te komen in het aankoopgedrag van consumenten. Weetra Eelke, onderzoeker bij de universiteit van Wageningen gespecialiseerd in post-harvest, zei: “Met @amazon Key is het nu mogelijk om je boodschappen geleverd te krijgen ook als je niet thuis bent en vanaf volgend jaar worden deze ook opgeruimd in de kast. We zien op dit moment enorme verschuivingen in de consumptiebelevenis en het aankooppatroon van consumenten.”

Ook wat betreft verpakkingen, zijn oude modellen significant aan het evolueren. Rafael Novo, van Matchpoint marketing vertelde: “Het success van campagnes als Desnuda La Fruta (letterlijk: ontbloot het fruit) laat zien dat de consument minder verpakking wil, voor duurzamere materialen kiest, maar tegelijkertijd meer productinformatie wenst.”

Love Tomato Event 2018
Matthew Johnston, Global Head Vegetable Seeds bij Syngenta

De presentaties tijdens het event maakten duidelijk dat het verleiden van een consument om een product een keer aan te schaffen redelijk makelijk is, maar dat het veel ingewikkelder ligt om een vervolgaankoop te realiseren. De sleutel is smaak. “Het is al vaak gezegd maar het is nou eenmaal zo: 60% van de tevredenheid hangt van smaak af. Zelfs als de prijs altijd een punt is, wordt die steeds minder belangrijk voor consumenten als de smaakbeleving positief is.”

Syngenta investeert 20 miljoenen dollar per jaar in het onderzoek van tomaten met een hogere kwaliteit, meer resistenties en beter aanpassingsvermogen. Een op de zes tomaatrassen ter wereld is van Syngenta. Volgens Massimo Enzo, Head of Global Marketing Vegetable Seeds: "Technologie in de tuinbouw en nieuwe consumptie- en aankooppatronen zijn aspecten die de toekomst van tomaten gaan bepalen.”

Bekijk hieronder de video van het event!