You are here

"Sweetelle is een segment op zich"

Dankzij jaarrond constante kwaliteit en smaak reserveren steeds meer supermarkten in heel Europa schapruimte voor de Sweetelle snoeptomaat. In België wordt dit succesnummer op de markt gebracht onder de merknaam Bellino. Partnerschap met de retail is cruciaal voor de telers achter Bellino.

Sweetelle

 

De leden van de Bellino-groep hebben het zichzelf niet makkelijk gemaakt. “Wij willen de beste zijn binnen het segment van de snoeptomaten”, zegt Paul Van de Lierop, verkoopdirecteur bij Den Berk Delice in Merksplas. Binnen veiling Hoogstraten is Den Berk Delice 1 van de 4 bedrijven die de Sweetelle snoeptomaat van Syngenta mag telen in België. De beste zijn betekent voor Van de Mierop dat hij jaarrond een constante smaak en bite wil garanderen. “Als je dat lukt, blijft de consument terugkomen. Dat zien de supermarkten graag. Het is niet voor niets dat steeds meer supermarkten om Sweetelle vragen.” Zoals gezegd wordt de Sweetelle in België onder de merknaam Bellino op de markt gebracht. In Nederland worden ze verkocht als Tommies, Candiez, Beezys, Vanity, Santina en tal van huismerken.

Jaarrond dankzij belichte teelt

“Het jaarrond leveren van constante kwaliteit Sweetelle hebben we ondertussen goed in de vingers”, vertelt Koen Lauwereijsen. Hij is vanuit de directie van Den Berk Delice verantwoordelijk voor teelt en smaak. “In Spanje en Marokko is het niet eenvoudig om in de winter een constante kwaliteit en volume te leveren”, vervolgt hij. “Daarvoor is de invloed van de weersomstandigheden in de onverwarmde kassen te groot. Sinds een jaar hebben wij daarom ook Sweetelle onder de belichting. Zo houden we jaarrond de kwaliteit zelf onder controle.” De belichte teelt is weliswaar duurder maar de voordelen zijn groter. “Dankzij de constante kwaliteit en smaak verkopen de supermarkten meer Sweetelle. De waarde voor de supermarkt stijgt. Niet voor niets wordt de oppervlakte belichte teelt in 2017 meer dan verdubbeld.” 
De Sweetelle is van zichzelf al een lekkere snoeptomaat maar dat is voor de Bellinogroep niet genoeg. “Wij willen hem nog lekkerder maken”, vertelt Koen. “Via de
bemesting en specifieke klimaatsturing kunnen wij de vorming van suikers stimuleren. Samen met een relatief hoog zuurgehalte geeft dat de Sweetelle z’n kenmerkende sappige friszoete smaak.” Paneltesten laten zien dat de smaakbeleving van Sweetelle uniek is en zeer goed aansluit bij de heersende consumentenvoorkeur.

Lang een stevige bite

Een ander sterk punt van de Sweetelle is z’n stevigheid. Het pruimtomaatje heeft een heerlijke bite en houdt die ook uitzonderlijk lang vast. “Tot veertien dagen na de oogst is geen uitzondering”, vertelt Peter Geerts, gewasadviseur Tomaat bij Syngenta. De telers van Sweetelle worden intensief begeleid. Ongeveer maandelijks organiseert Geerts een teeltrondgang bij steeds een wisselende teler. Daarnaast worden wekelijks teeltgegevens verzameld, verwerkt en weer verspreid
onder de leden. Ook hebben de Sweetelle telers samen met Syngenta bezoeken gebracht aan o.a. Spanje, Marokko en het Verenigd Koninkrijk. “De telers zien de marktontwikkelingen daar met eigen ogen. Dat helpt ze om hun strategie aan te passen en voorop te blijven.” Die gezamenlijkheid is een belangrijk kenmerk van de Bellino-groep, vindt Koen Lauwerijsen. “We zijn allemaal coöperatief ingesteld en gedreven om een topproduct te leveren met de beste smaak. Ook met de aanpak van de marketing zitten we op één lijn. We willen de consument constant tevreden houden en zo heraankoop stimuleren. Onze partners moeten kwaliteit, constantheid, smaak, zekerheid en duurzaamheid als visie hebben”, vertelt Geerts.

Retail moet geld verdienen

Syngenta streeft naar rassen die meerwaarde creëren voor zowel de teler als voor de partners in het retailkanaal. En dat sluit naadloos aan bij de werkwijze van Den Berk Delice. “Wij telen uitsluitend tomaten die in een concept passen”, stelt Paul van de Mierop. “We bewegen mee met consumententrends en betrekken de supermarkten actief bij de ontwikkeling van nieuwe concepten. Wij vinden dat de retailer geld moet kunnen verdienen met ons product.” Een mooi voorbeeld van
gezamenlijke ontwikkeling is de 500 grams verpakking. “Die hebben we ontwikkeld toen we zagen hoe hard het liep met de 250 grams beker. En nu zetten we al het
meeste af in de 500 grams verpakking”, glundert Paul. 

Jeugd van tegenwoordig

De telers van de Bellino-groep zien de toekomst positief in. “Het segment van de snacktomaatjes groeit nog steeds”, zegt Koen Lauwereijsen. “De oudere generaties groeiden op met vleestomaten. De jeugd van tegenwoordig consumeert vooral snacktomaatjes. En die generatie krijgt steeds meer de overhand”, verklaart Geerts. Bang voor de concurrentie zijn ze niet. “Op de markt voor snacktomaatjes is Sweetelle door z’n smaak en kwaliteit een segment op zichzelf.”

Download hier uw Sweetelle informatie