Zodra de basis goed is, gaat het om de verfijning, de details

02.10.2018

Het is woensdag 26 september rond het middaguur goed druk op de open dagen voor de vollegrondsgroenten bij Syngenta in Wevershoof. De velden staan vol, maar er is ook tijd voor lunch. Er is Gina paprikasoep, er is bloemkool om van te proeven, er zijn enkele bedrijven die hun systemen laten zien, maar bovenal zijn er veel bezoekers uit heel veel verschillende landen. “Gisteren hadden we 400 bezoekers met 50 verschillende nationaliteiten. Onze CEO, Eric Fyrwald, was er ook om klanten te interviewen”, vertelt Brigitte van der Steen, Marketing Operations Lead.

Syngenta - Fields of Innovation 2018
Lekker druk, ook al vóór de lunch.

Als nieuwe productmanager bloem- en spruitkool voor Noordwest-Europa neemt Koenraad Meyns ons mee de velden in. Koenraad is sinds de zomer van 2018 actief als productmanager en hij heeft in het bloemkoolsegment direct veel innovaties om te laten zien. Eén van die innovaties is bloemkool die ook zonder afdekken wit blijft. “Dit jaar hebben we het ras Andromeda commercieel gelanceerd in Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Een ras voor het midisegment. Ook voor warmere landen is dit ras geschikt. Leuk om te weten is dat dit ras twee dagen na de oogst zelfs nog iets feller wit is dan tijdens de oogst.”

Syngenta - Fields of Innovation 2018
Koenraad Meyns bij het Destinicaveld.

Komend jaar lanceert Syngenta de overkoepelende merknaam Destinica waaronder alle huidige en toekomstige wit blijvende bloemkolen gepromoot zullen worden. “Dat de bloemkolen beter tegen fel licht kunnen, heeft verschillende voordelen. Zo hoef je de kolen niet af te dekken met blad om ze te beschermen tegen zonlicht. Dit levert een flinke arbeidsbesparing op. Ook zijn de kolen makkelijker oogstbaar, omdat ze beter opvallen in het veld nu ze niet langer met blad afgedekt zijn.”

Syngenta - Fields of Innovation 2018
Bloemkoolras Andromeda in een mini-combinatie met broccoli.

Als marktleider op het gebied van bloemkool voor de versmarkt blijft het niet bij dit ene ras. “Het ras Clarina is het grootste ras in Nederland. Dat het ras een knolvoetresistentie heeft maakt het ook een aantrekkelijk ras voor in België, waar de problemen met knolvoet groter zijn dan in Nederland. Voor de vroege markt hebben we dan weer Speedstar.”

De inmiddels niet meer nieuwe, maar wel opvallende gekleurde bloemkolen ontbreken ook niet in het veld. Er zijn varianten in het groen, oranje en paars. “Allemaal op natuurlijke wijze veredeld”, benadrukt Koenraad. Ook hier vernieuwing. “De Clementine is ons nieuwe ras met een oranje kleur. De oranje kleur is nu nog feller dan bij voorganger Flamestar en ook na steamen blijft deze kleur nu beter behouden.”

De consument dit soort bloemkolen met afwijkende kleuren laten kopen, blijkt een uitdaging. “Veel consumenten kopen de eerste keer zo’n bloemkool als impulsaankoop, uit nieuwsgierigheid. Veel moeilijker is het om de consument ook een tweede of derde keer zo’n bloemkool te laten kopen. De verwachtingen die de klant heeft bij zo’n kleur, spelen hierbij mee. De smaak verschilt bijvoorbeeld niet van de reguliere, witte bloemkool. Het gaat hier echt om iets afwijkends, iets dat ook in de horeca gebruikt wordt bij de presentatie van gerechten.”

Syngenta - Fields of Innovation 2018
Een fleurig kleurenpallet met Graffiti, Clementine en Green Storm.

Mechanische schoning

Van de bloemkool naar de spruitkool. Hier springt Michiel van Mol als crop advisor bij. “Ons doel, eigenlijk in alle segmenten, is om rassen aan te bieden van vroeg tot laat, zowel voor de versmarkt die belangrijk is in Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk, als voor de industrie die vooral in België groot is.”

Het broccoliveld.

Er volgt een hele reeks rassen, van Abacus, een ras voor de vroege teelt, tot Trimstar, een ras voor de teelt in november en december. “Dit ras lanceren we in 2019. Het is een ras dat geschikt is voor mechanische schoning. Trimstar heeft langwerpige spruiten die hierbij goed bij mechanische schoning. Omdat we verwachten dat de mechanische schoning steeds belangrijker wordt, zetten we in op de ontwikkeling van rassen die hierop aansluiten.”

Ook voor de industrie geldt dat Syngenta rassen heeft voor vroeg tot laat, net als rassen voor alle mogelijke grondsoorten. “Cobus is hier het standaardras voor december, terwijl Thamus daar de verbeterde versie van is. Thamus komt ook na moeilijke groeiperiodes, zoals de afgelopen harde zomer, tot een snelle hergroei. Het ras heeft een betere lengtegroei van de spruiten, langere stelen en ook meer spruiten.” Zodra de basis, opbrengst, kwaliteit en een goede houdbaarheid, goed is, gaat het om de verfijning, de details vertelt Michiel. “Eén van die details is dan bijvoorbeeld vorstbestendigheid.”

Syngenta - Fields of Innovation 2018
Het resistentieveld waarin Syngenta rassen test naast het standaardras om te kijken hoe de rassen zich houden zonder gewasbeschermingsmiddelen te gebruiken.

Bijdragen aan een goede planning

In broccoli heeft Syngenta voor de versmarkt een drietal nieuwe rassen. “Beachy, Beany en Besty: rassen voor de toekomst. Alle drie de rassen hebben een genetische voorsprong ten opzichte van de oudere rassen. Het doel met dit soort rassen is het creëren van een nog grotere betrouwbaarheid en plantbaarheid voor de teler. Met Beany kan een teler bijvoorbeeld al in de winter een goede planning maken. Dit ras is geschikt voor de oogst vanaf half september tot het eind van het oogstseizoen dankzij de mooie champignonvorm en uitstekende schermkwaliteit blijft de kwaliteit tot op het einde hoog”, vertelt Koenraad.

Andere aandachtspunten zijn een goed bladgezondheid en een goede schermgezondheid. “Voor in de toekomst kijken we ook bij broccoli naar lichtbestendigheid. Verder proberen we een ras dense (met een vast scherm) te maken, dus klein maar toch met een mooi gewicht.”

Syngenta - Fields of Innovation 2018
Ice Wave en Ice Circle, nieuwe ijsbergslarassen.

Mooie pijplijn

Een segment waar Syngenta een zogenaamde ‘mooie pijplijn’ heeft, is ijsbergsla. Brigitte, die mee het veld in is gegaan, vertelt: “Ons doel is om ervoor te zorgen dat de teler niet meer wakker hoeft te liggen van zijn teelt. We proberen dan ook stappen te zetten op het gebied van betrouwbaarheid. Ice Circle, een ras voor het voorjaar en herfst en Ice Wave, een ras voor de zomer, hebben deze betrouwbaarheid. Ice Circle is een ras met een snelle en uniforme groei, een goede vulling met uniforme lagen en de kroppen lenen zich voor een mooie presentatie in een doos van 10 voor de versmarkt. Maar ook voor de industrie wordt dit ras geteeld. Ice Wave groeit eveneens snel en uniform, heeft een hoog oogstpercentage en is daarnaast sterk tegen rand, goed bestand tegen droge én natte omstandigheden en verder ook sterk tegen onder andere pythium.”

Syngenta - Fields of Innovation 2018
Wolfgang Ott met het ras SG8359.

Keihard

Hoewel de uien niet in het veld staan, is ook voor dit segment volop aandacht. Wolfgang Ott, Product Manager Uien, heeft een tent waarin hij meerdere rassen laat zien. Speciaal aandacht is er voor de Diamant Selectie, een selectie van rassen die goed scoort op hardheid. “Belangrijk voor transport bijvoorbeeld per schip. Dit kan rustig vier weken duren, dus houdbaarheid is belangrijk net als een sterke huid die de uien die onderop liggen moet beschermen, een goede huidvastheid en een spruittolerantie bij langdurige bewaring.” Naast Medaillon, een ras dat goed groeit onder omstandigheden met weinig vocht dankzij een sterk en diepgaand wortelstel en Motion, juist weer zeer geschikt voor de Flevopolder, is ook ‘de toekomst’ aanwezig. “Het ras SG8359 is een verbetering van Motion, vooral op het gebied van de oogstcijfers, de kilo’s.”

Gepubliceerd door groentennieuws.nl op 2 oktober 2018.