You are here

Snoeptomaten produceren wanneer de markt erom vraagt

Glasgroenten

Al meer dan tien jaar zijn José en Wim Tas met hun kwekerij Tas Tomaten verantwoordelijk voor tien procent van het Nederlandse snoeptomatenareaal. Waar het eerst ging om een niche-product, is de snoeptomaat inmiddels uitgegroeid tot een volwassen markt. In die periode is de kwekerij volledig geoptimaliseerd en toegespitst op de wens uit de markt.

We produceren wanneer de vraag het grootste is.

Het begon allemaal met 5.000 meter snoeptomaten, vertelt Wim. “Dat was in 2005. In de trostomaten draaide het om de laagste kostprijs. Ons bedrijf lag verspreid over meerdere afdelingen en was wat verouderd, dus dat werkte niet meer. Bovendien houden we niet zo van bulk hier, en zoeken we graag wat meer de niche op. Een intensievere teelt, met meer toegevoegde waarde.” In 2005 werd Tas Tomaten daardoor een van de eerste Nederlandse telers met snoeptomaten in zijn kas. Een goede keuze, is nu te stellen.

Syngenta - Wim Tas
Waar het areaal snoeptomaten in Nederland in de loop der jaren flink is gegroeid, is ook de kwekerij uitgebreid. Momenteel staat er 13 hectare snoeptomaten – nog steeds zo’n tien procent van het Nederlandse areaal. “De consumptie van snoeptomaten is enorm gestegen en wij zijn met de markt meegegroeid”, bevestigt Wim, “maar die tien procent is geen doel op zich. We gaan voor stabiliteit in het bedrijf, tevreden personeel en tevreden klanten. Dat is het belangrijkste.” Bovendien heeft hij met zijn eigen huisvestingsbedrijf Tas Huisvesting en verpakkingsbedrijf Tas Verpakkingen nog genoeg andere zaken om handen.

Vraaggestuurd telen

Inmiddels is efficiëntie ook in de snoeptomaten van groot belang. Het bedrijf is daar volledig op ingericht. “Tien jaar geleden werkten we op dertien afdelingen. Nu hebben we dertien hectare in vier afdelingen onderverdeeld. Het glasareaal is een stuk beter dan toen en we telen op ons hele areaal Sweetelle. Daarmee produceren we smaakvolle en kwalitatieve snoeptomaten.” Wim kiest er bovendien voor te produceren wanneer de vraag naar snoeptomaten het hoogste is. Er wordt begin januari geplant waarna het oogsten rond 1 april van start gaat. Begin november is de kas weer leeg. Wim vult zijn productie aan met een korte teelt van vijf maanden. Die wordt op 1 juni gepoot. “We willen op de markt zijn wanneer de concurrentie dat niet is. Vanaf april valt een deel van de Zuid-Europese concurrentie weg en vanaf augustus zijn er tekorten. Daar spelen we met ons schema op in.”

De planning geschiedt in samenspraak met afzetpartner ZON fruit & vegetables. Snoeptomatenspecialist Corné van Winsen van ZON vertelt dat ze de programma’s van retailers jaarrond kunnen invullen. “De teelt onder belichting in Nederland is erg kostbaar, dus in de winter werken we met name met Marokkaans product. Bij ZON zijn telers aangesloten met productie in het buitenland. Zo kunnen we de klanten ook in de winter behouden en laten we de overgang tussen de seizoenen zo soepel mogelijk verlopen.”

Optimaal efficiënt telen

Ook tijdens de teelt staat optimalisatie centraal. In het gebruik wat water en gewasbescherming, en ook in het gebruik van onderstammen. Voor de langere teelt wordt het ras Sweetelle op onderstam Kardia geënt. Dit geeft de planten extra groeikracht zorgt ervoor dat ze tot het einde van het seizoen voldoende wortelkracht hebben. De planten uit de zomerteelt zijn niet geënt. “Dankzij Kardia kunnen de planten het einde van een lange teelt goed halen en hebben ze in het voorjaar extra groeikracht. In de zomer groeien ze al snel genoeg en die teelt duurt veel korter. We selecteren de middelen om op de meest efficiënte wijze de beste productie te leveren.”

In die dertien jaar dat Wim snoeptomaten teelt, is het een stuk drukker geworden in de markt. Geen probleem, vindt hij, want de consumptie groeit ook maar door. “Als een consument op vrijdag 250 gram koopt en die verpakking is dinsdag leeg, nemen ze er volgende keer twee mee. Daarom is de kwaliteit zo van belang: een tevreden klant komt terug.”

Gepubliceerd in Primeur in augutus 2018.

> Meer snoeptomaten succes stories? Klik hier!