You are here

Investeren in het vertrouwen van de consument betaalt zich uit

Glasgroenten

Vorig jaar namen de Vlaamse Bellino-telers het merk over van Coöperatie Hoogstraten. Gezamenlijk zien ze kansen om met het ras Sweetelle, het leveren van jaarrond constante kwaliteit van Belgische bodem en een merkgerichte strategie hun marktaandeel binnen en buiten België verder te vergroten.

Voor mij zijn de Bellino-tomaten de lekkerste uit het segment. Dat is waarmee we de concurrentie met andere partijen aan durven gaan: we kunnen deze kwaliteit jaarrond garanderen.

Aan het woord is Paul Van de Mierop, verkoopdirecteur bij tomatenkwekerij Den Berk Delice. Sinds vorig jaar is het bedrijf samen met Kurt Dielis en Herman Adams eigenaar van het snoeptomatenmerk Bellino. Ze zien groeikansen voor de kleine smaaktomaat. “We denken dat het segment snoeptomaten kan groeien en dat we binnen het segment met Bellino concurrenten uit de wind kunnen zetten.”

Syngenta - DenBerkDelice
Paul Van de Mierop, verkoopdirecteur bij tomatenkwekerij Den Berk Delice

Het verschil met andere snoeptomaten in de markt zit volgens Paul in de constante kwaliteit van de Bellino. “De kwaliteit van importproduct wil nog wel eens variëren en verschillende partijen kiezen bovendien voor productie in plaats van smaak. Wij leveren jaarrond dezelfde, hoge kwaliteit.”

Om dat te bereiken, zijn de afspraken binnen de Bellino-groep best streng. De keuze ligt al jaren op het ras Sweetelle van Syngenta en het telen op kwaliteit is een vereiste. Daar zijn afspraken over gemaakt. De smaak en de houdbaarheid van elke batch producten wordt gemonitord en de telers komen regelmatig bij elkaar op het bedrijf. “En dat doen we jaarrond”, vertelt Paul. “Onder belichting kunnen we ook in de winter dezelfde hoge kwaliteit garanderen voor onze klanten en voor de consument.”

Overname van het Bellino-merk

Het houdt echter niet op bij het telen van een goed product, weten ze binnen de Bellino-telersgroep. Dat is ook waarom ervoor is gekozen het complete merk Bellino over te nemen van Coöperatie Hoogstraten. De telers investeren nu zelf in het merk – iets wat ze van andere leden niet wilden vragen – en gaan met Hoogstraten als partner de samenwerking met grote retailklanten aan. Gezamenlijk zetten ze ink in op de marketing en proberen ze de Bellino met speciale concepten in de kijker te spelen. Zo gaat er in België de komende weken een speciale voetbal vol tomaten over de toonbank en zijn er strandemmers gevuld met tomaten verkrijgbaar. In Duitsland zijn de tomaten verkrijgbaar in een speciale Bellino-brooddoos. “De drager kan interessant zijn voor de consument en daardoor is dit een mooie manier om de consument bekend te maken met onze snoeptomaat”, vertelt Paul. “Voor ons is het bovendien een mooie manier om een actie te voeren wanneer we meer productie hebben.”

Merk in de markt

Het hebben van een eigen consumentenmerk is voor de telersgroep van groot belang. “In het verleden hebben we ons in de snoeptomaten snel laten verleiden tot private labeling. Daardoor had de klant de keuze in de verpakking te stoppen wat hij wilde. Daarmee hebben we een deel van onze markt stukgemaakt. De consument kon niet op de kwaliteit van het product vertrouwen. Dat willen we absoluut anders doen. Ook als het product in private-label komt te liggen, maken we daar afspraken over met de retail.”

Syngenta - DenBerkDelice

Verdere groei

Volgend jaar groeit het areaal van de groep verder. De Bellino-groep bouwt nog 4 hectare, waarmee ze op 26 hectare uitkomen, en er liggen nog verdere groeiplannen op de plank. Paul is ervan overtuigd dat er nog groei mogelijk is in de snoeptomaten. “Op scholen, op kantoren en ’s avonds bij de borrel bijvoorbeeld. De consument gewoon maken met de snoeptomaat is voor ons een van de grootste uitdagingen. Met de concepten, specifieke verpakkingen voor bepaalde momenten, proberen we ze dat te leren.” Uiteindelijk is het doel natuurlijk het vertrouwen van de consument te winnen dankzij de constante, hoge kwaliteit van het product. “Maar voor we daar zijn, moet de consument wel met de Bellino in aanraking komen.”

De ontwikkeling van speciale concepten en verpakkingen, niet telen op kilo’s maar op kwaliteit en dan ook nog eens teelt onder belichting. Dan praat je niet alleen over een visie, maar dan praat je ook over behoorlijke investeringen. “Je zult altijd bepaalde klanten hebben die voor de prijs kiezen”, erkent Paul. “En met de teelt onder belichting en de keuze voor kwaliteit zijn we niet jaarrond de goedkoopste, maar geven we de consument wel vertrouwen in de snoeptomaat en in ons merk. Dat betaalt zich uiteindelijk uit.”

Gepubliceerd in Primeur in juni 2018.

> Meer snoeptomaten succes stories? Klik hier!